Kommentar svar

Ellika om Dålig uppdatering:

Kan du inte göra ett inlägg där du berättar om hur det var på Bollerup och vad du fick göra och så?
Hade varit jättekul att läsa om.
Ha det bäst! :)


Klart jag kan göra :)
När jag kom dit där hann jag inte bli visad runt så jag fick gå direkt på lektion. Monica en av lärarna berättade smått om det och sen när vi kom fram till ridhuset/stallarna så tittade vi igenom mitt schema om vad jag skulle göra hela veckan. De sa också att det var inte ofta att en prao elev fick delta i så mycket aktiviterna men jag fick vara med en del ändå :) Tyvärr var jag den enda prao eleven den veckan så det var ganska dött där.

Jag började kl 7.30 till 9.30 då var det lektion, mellan 9.30 - 10.00 var det rast, från 10.00 till 11.30 var det lektion, sen var det lunch, kl 13.00 - 14.30 var det lektion igen, 14.30 - 15.00 var det rast och eftermiddags fika om man ville ha, sedan sista lektionen var kl 15.00 - 16.30 sen fick man gå och äta middag tills kl 18.00.
Men första dagen, hade jag bara två lektioner eftersom jag inte började förens vid 13.00.

Måndag: Första dagen var jag med ettor så första lektionen började jag med att få vara med på en kör lektion. Vi körde bara en liten runda sedan ryktade vi av hästarna och satte in dem i boxarna med fleece täcke.
Nästa em lektion fick jag titta på när de red lektion, lärarna skulle betygsätta dem så de fick rida runt och så satt det två lärare och skrev och bedömde dem.

Tisdag:
Denna dagen fick jag vara tillsammans med 3:orna. Förmiddags lektionerna fick jag titta på när de tränade unghästarna, hur de jobbade med dem och så. Det var roligt och intressant. Jag fick vara med och rykta och hålla dem i stallgången. På em lektionerna fick jag titta på när de red dressyrprogram, där skulle de också bli bedömda och betygsatta. Fast här bedömde de efter ett slags dressyrprotokoll fast inte riktigt samma.

Onsdag: Jag var med 2:orna .Egentligen skulle en hovslagare kommit men hon var sjuk så jag fick vara med på en spec lektion. Då gick vi först igenom varför man klipper en häst och vilka slags former man kan ha. Sen tog vi in en häst och klippe den i en halvklippning.
Sedan fick jag rast tills nästa em lektion började. Då fick jag vara med på en kör lektion med en annan lärare. Vi var inne i ridhuset och tränade på typ enhandsvändning eller något sånt. Man skulle styra hästen med bara en hand genom att svänga den åt ena sidan och mot andra sidan för att styra den till andra hållet.
Sista lektionen var jag med på en spec igen men denna gången pratade vi om bett. Hur olika slags bett funkar och varför har man sånt. Vi fick ett häfte att läsa först innan vi diskuterade.
Såhär klippte vi hästen, för er som inte vet hur det ser ut.

Torsdag: Jag hade först stallhjälå innan jag äntligen skulle få rida själv, jag fick rida med 1:orna fast i en annan grupp. Jag fick rida på en liten storhäst. Det var jätteroligt att få rida igen! Monica sa åt oss vad vi skulle göra. Eftersom de andra skulle betygsättas fick jag bara rida runt efter alla. Andra fm lektionen fick jag vara med på Hvh (häst vid hand) Det var roligt. Jag fick springa med hästen och fösa med pisken bakom. Vi övade på hur man gör när man ska göra när man är på uppvisning. Hur man ställer upp hästen, hur man ska hålla i tyglarna, vart man ska stå osv.
sen hade jag inte lektion förens den sista em lektionen. Då fick jag titta på när 2:orna red och skulle bli betygsatta.

Fredag: Sista dagen tillbringade jag fm lektionerna med 1:orna och fick ha stallhjälp. Sen fick jag skriva en blankett med frågor om vad jag hade lärt mej under veckan och om jag skulle kunna tänka mej att börja där nästa höst och såna frågor. Jag hade inga flera lektioner den dagen så jag gick och städade och åt. Sen tittade jag på tv innan mamma och pappa kom och hämtade mej.

Förlåt om mitt svar inte har kommit förens nu, men då jag fick frågan gjorde jag ett utkast inlägg men det försvann efter 3 dagar och sedan hade jag inte tid att skriva så förlåt! Men jag hoppas att dessa svaren ska duga :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0